Zupa rybna

Jak przyrządzać ryby?

Ryby to smaczny i zdrowy element tradycyjnej kuchni polskiej. Polacy powinni spożywać ryby 1-2 razy w tygodniu jednak badania pokazują, że większość z nas je ryby rzadziej. Niektórzy tłumaczą się smakiem ryby, jej wysoką ceną czy brakiem umiejętności jej przygotowania. Mimo wszystko powinniśmy się starać jeść ryby częściej, ponieważ są samym zdrowiem. Oczywiście, o ile tylko pochodzą ze sprawdzonego źródła.

Dlaczego warto spożywać ryby?

Ryby powinny znaleźć się w diecie każdego z nas. Nie ma znaczenia, czy będzie to zupa rybna, smażony filet czy ryba pieczona w całości. Największym bogactwem ryb są kwasy omega-3, których ludzki organizm samodzielnie nie produkuje. Odgrywają one znaczącą rolę w przeciwdziałaniu nowotworom i chorobom układu krążenia. Najwięcej kwasów mają tłuste ryby, takie jak śledź, łosoś czy sardynki. W mięsie ryb można znaleźć witaminę A, E, D czy witaminy z grupy B, a także ważne pierwiastki – miedź, wapń, potas, cynk. Zawartość poszczególnych składników odżywczych w 100 gramach mięsa zależy od wybranego gatunku ryby.

Jak można przyrządzać ryby?

Sposobów na przyrządzenie ryb jest naprawdę wiele, dlatego też każdy znajdzie metodę optymalną dla siebie. Popularne w polskich domach są smażone w panierce filety, coraz więcej osób decyduje się na pieczenie ryb i gotowanie ich na parze. W niektórych częściach kraju popularna jest zupa rybna, którą można przyrządzać z wielu gatunków ryb oraz z dodatkiem owoców morza. Taka zupa rybna jest sycąca i odpowiednio przyrządzona wcale nie musi mieć charakterystycznego dla ryb aromatu. Najzdrowszą metodą przyrządzania ryb jest gotowanie na parze, które pozwala na zachowanie cennych składników odżywczych zarówno samych ryb, jak i dodatków spożywanych razem z nią. Alternatywą dla gotowania na parze jest pieczenie – tak przyrządzoną rybę mogą zjeść nawet osoby, które powinny ograniczać spożycie smażonych potraw.

Jakie ryby wybierać?

Najlepszą jakość reprezentują ryby świeże, które ewentualnie można zamrozić w domu. Można mieć pewność, że nie zostały przetworzone i że nie zawierają dużej ilości lodu. Dodatkowo w przypadku ryb mrożonych wątpliwości może wzbudzać sposób przechowywania, który tak naprawdę nie jest znany konsumentowi. Duże znaczenie ma miejsce połowu – unikajmy ryb łowionych w zanieczyszczonych morzach jak np. Bałtyk. Uważajmy na ryby hodowlane – takimi są pangi, tilapie czy nawet uznawane za rybę wysokiej jakości… łososie norweskie. W hodowlach stosuje się antybiotyki i tuczące pasze, które mają ładnie wybarwić mięso ryby. Również warunki życia takich ryb pozostawiają wiele do życzenia.

Tło zdjęcie utworzone przez freepik – pl.freepik.com